Overstappen op een elektrische auto, of toch nog even wachten?
Het is de vraag van het decennium voor veel eigenaren van auto’s: moet ik overgaan tot het kopen van een elektrische auto, of moet ik zo lang mogelijk doorrijden met een benzineauto? Of is het zelfs goed om nu nog een gloednieuwe benzineauto aan te schaffen, waarmee ik nog twee decennia vooruit kan? In dit artikel bespreken we die vraag en de voor- en nadelen van een elektrische auto.
Denk aan de actieradius
Het is voor veel mensen een grote angst: de actieradius. Je kunt met veel elektrische auto’s namelijk helemaal niet zo ver komen: 200, 300 soms maximaal 400 kilometer. En als het koud is, nog minder. Bovendien heb je natuurlijk helemaal geen zin om langs de snelweg stil te komen staan om de auto weer op te laden.
Toch is deze redenering wel een beetje verouderd. Tegenwoordig is het helemaal niet meer gek om elektrische auto’s te zien die een actieradius van wel 500 of zelfs tot wel 800 kilometer hebben. Het is steeds makkelijker om laadpalen te vinden en er staan er steeds meer. Kijk alleen maar naar het platform GRID waar je jouw trip kunt plannen inclusief de laadpunten waar je even moet bijladen.
Denk aan je portemonnee
Veel mensen zijn bang dat een elektrische auto erg duur is. En dat is ook zo. Een elektrische auto is vaak zo’n 10 ruggen meer qua nieuwprijs dan een ‘normale’ benzine, of dieselauto. En het kopen van een tweedehandsauto die op stroom rijdt, is nog steeds moeilijk om het feit dat er maar heel weinig tweedehandsauto’s zijn in dat segment.
Het klopt dat een elektrische auto duur is, maar zo moet je het eigenlijk niet bekijken. Bereken de kosten van een elektrisch voertuig over een periode van 5 of 10 jaar en je zult zien dat de kosten van beide auto’s niet zo ver uit elkaar liggen. Sterker nog, een elektrisch voertuig zal soms zelfs goedkoper zijn. Bedenk alleen al het voordeel dat je hebt met de huidige hoge benzinekosten: dat scheelt meerdere honderden euro’s per maand. Daarnaast betaal je (bijna) geen wegenbelasting en (bijna) geen bijtelling. Er komen bovendien steeds meer auto’s op stroom op te tweedehandsmarkt.
Denk aan het klimaat
Een elektrische auto is volgens sommigen vervuilender dan een benzineauto. En daar is best wat voor te zeggen. Om een dergelijke auto te maken, gebruiken fabrikanten flink wat vervuilende producten, waaronder lithium voor de batterij. Bovendien is het geen feit dat de stroom waar een elektrisch voertuig op rijdt ook daadwerkelijk goed is voor het milieu: zeker als men kolencentrales gebruikt.
Toch zien we steeds meer voordelen op dit gebied. Steeds meer huishoudens hebben zonnepanelen en voorzien hun auto daarmee van stroom. Steeds meer huishoudens hebben ook ‘groene’ energie uit hun stopcontact. Het is dus sowieso beter dan het verbranden van benzine en diesel. Ook gebruiken mensen lithium vaak weer opnieuw, door de batterij te gebruiken als opslag voor energie dat opgewekt is met zonnepanelen.
De benzineauto inruilen?
Het is maar beter om de benzineauto spoedig in te ruilen. Het is niet alleen goed voor je portemonnee, het draagt ook bij aan een beter milieu en klimaat. Bovendien zul je vroeg of laat aan zo’n bakkie moeten: de EU heeft de verkoop van benzine- en dieselauto’s na 2035 verboden.